Polacy wydają na podróże coraz więcej i  coraz częściej wybierają aktywne formy wypoczynku. Jakie rodzaje wakacji preferujemy i dokąd najchętniej wyjeżdżamy? Co o polskiej turystyce mówią dane z raportów? 

Dzięki bogatej ofercie przedsiębiorstw turystycznych i tanich linii lotniczych, rewolucji cyfrowej w turystyce, braku konieczności posiadania paszportu oraz ruchu bezwizowego do wielu krajów świata Polacy podróżują coraz chętniej i coraz dalej. Na wakacje w 2019 roku wybiera się ponad połowa Polaków – 54%.

Chociaż zagraniczne wakacje zyskują wśród Polaków na popularności, najchętniej wybieramy jednak wariant krajowy. Według raportu Diners Club Polska[1] w 2019 roku na wakacje wyjechało prawie 54% Polaków. 35,5% badanych zadeklarowało, że wybierze podróże po Polsce. Na urlop za granicą zdecydowało się natomiast wyjechać 18,3% uczestników badania, przy czym ponad połowa z nich wybrała odpoczynek na terenie Unii Europejskiej.

Jak wynika z badania Wakacje Polaków 2019 – Barometr Providenta[2], najpopularniejszym kierunkiem podróży krajowych jest Bałtyk, nad którym urlop spędziło 37% respondentów.

Niewiele mniejszy odsetek, bo 32% ankietowanych, wybrało wyjazd zagranicę. Polskie góry odwiedziło zaledwie 15% badanych.

Zagraniczne kierunki, które cieszą się największą popularnością wśród Polaków, to przede wszystkim Grecja, Turcja, Chorwacja i Hiszpania. Jak podaje Polska Izba Turystyczna[3], w 2019 roku zaobserwowano powrót kierunków przez kilka lat nieobecnych na rynku: Turcji, Egiptu i Tunezji. Według tej instytucji wśród polskich turystów popularnością cieszą się też Bułgaria, Albania czy Włochy.

 

Ile Polacy wydają na wakacje?

Cytowane badanie firmy Provident wskazuje, iż na letni wypoczynek Polacy wydali w 2019 roku średnio ok. 3396 zł na osobę. To prawie o 670 zł więcej niż w ubiegłym roku. Średnia deklarowana kwota znacząco wzrosła. Jeszcze w 2017 roku było to nieco ponad 2800 zł, a rok później – ok. 2700 zł.

Większość badanych finansuje wakacyjny wyjazd z oszczędności.

Najwięcej, bo ponad 4000 zł, wydadzą osoby w wieku 40-59 lat. Natomiast najmniejszym budżetem dysponują młodzi ludzie w wieku 15-24 lat, którzy na wakacyjne podróże zamierzają przeznaczyć średnio 2050 zł.

 

Jak odpoczywają Polacy?

Według raportu Diners Club Polska większość Polaków deklaruje, że nie spędza urlopu na leżaku – ten sposób odpoczynku wybiera tylko co czwarty turysta. Zdecydowana większość  – 2/3 badanych – stawia na aktywny wypoczynek. 40% badanych deklaruje, że w czasie wakacji najchętniej wybiera zwiedzanie i poznawanie nowych miejsc.

Coraz więcej polskich turystów decyduje się na uprawianie sportu w czasie podróży.

W 2017 roku w ten sposób urlop chciało spędzić zaledwie 3% badanych, w 2018 roku odsetek wzrósł do 16,4%, a w tym roku blisko 21% deklaruje zainteresowanie tą formą spędzania czasu.

 

Wakacje na własną rękę czy z biurem podróży?

Jak pokazują badania przeprowadzone przez SW Research – Agencję Badań Rynku i Opinii w 2018[4] roku, prawie 70% ankietowanych samodzielnie planuje swój wyjazd. Blisko 20% organizuje wypoczynek w kraju.

Z usług biur podróży korzysta nieco ponad 12% Polaków. Najczęściej sięgają oni po ofertę sprawdzonych tour-operatorów, wśród których najpopularniejszymi pozostają TUI Poland, Itaka oraz Rainbow Tours.

Ponadto 60% badanych szuka w Internecie informacji na temat miejsca planowanych wakacji, a 50% rezerwuje noclegi online, korzystając bezpośrednio ze stron internetowych obiektów noclegowych. Rośnie również popularność serwisów rezerwacyjnych. Za pośrednictwem Internetu Polacy kupują też dodatkowe ubezpieczenie, bilety na samolot i inne środki transportu oraz sprawdzają oferty biur podróży.

Polacy coraz chętniej wybierają uczestnictwo w turystyce jako formę spędzania czasu wolnego. Z roku na rok wzrasta liczba osób, które podróżują zarówno w kraju, jak i zagranicą – najczęściej jednak wybierając wciąż Polskę. Polacy to świadomi konsumenci, preferujący aktywny wypoczynek, lubiący ciepłe kraje, samodzielnie planujący wyjazdy oraz wykorzystujący technologię i Internet do organizacji i realizacji podróży. Badania wskazują, że popularność turystyki w naszym kraju stale rośnie i z dużym prawdopodobieństwem ta tendencja już się nie zmieni.


[1] https://www.money.pl/gielda/diners-club-polska-odsetek-polakow-ktorzy-wyjada-na-wakacje-w-br-spadl-do-54-6385771825023105a.html, https://www.dinersclub.pl/ [dostęp: listopad 2019]

[2] https://media-provident.pl/pr/446603/barometr-providenta-polacy-wydaja-coraz-wiecej-na-wakacje [dostęp: listopad 2019]

[3] https://www.forbes.pl/biznes/kierunki-wyjazdow-turystycznych-polakow-2019-grecja-i-turcja-najbardziej-popularne/2s8byfs [dostęp: listopad 2019]

[4] https://swresearch.pl/news/czytaj/id/152/jak-podr-uj-polacy-raport-z-badania [dostęp: listopad 2019]

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” w latach 2017–2019

O autorze

Aleksandra Fabin

Absolwentka filologii angielskiej, turystyki i rekreacji oraz zarządzania w turystyce. Obecnie doktorantka Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. Zawodowo pracuje jako specjalistka ds. marketingu turystycznego i koordynuje międzynarodowe projekty dla jednej z niepublicznych szkół wyższych. Absolwentka IV Edycji Szkoły Przywództwa Instytutu Wolności.

Zobacz wszystkie artykuły autora